ARTA

Arata este esenta cea mai profunda expresie a creativitatii umane. Arta este visul cu ochii deschisi.

sâmbătă, 14 ianuarie 2012

Corneliu Baba





     Corneliu Baba (n. 18 noiembrie 1906, Craiova - d. 28 decembrie 1997, BucureÈ™ti) a fost un pictor român, cunoscut mai ales pentru portretele sale, dar È™i pentru alte tipuri de tablouri È™i ilustraÈ›ii de cărÈ›i.

Biogafie


     A studiat pentru scurtă vreme (1926) la Școala NaÈ›ională de Arte Frumoase din BucureÈ™ti, dar nu a obÈ›inut nici o diplomă. Prima expoziÈ›ie publică a sa a avut loc în 1934 la Băile Herculane. Anul următor È™i-a continuat studiile cu ajutorul lui Nicolae Tonitza în IaÈ™i, primind o diplomă în Arte Frumoase în 1938 la IaÈ™i, unde a fost numit asistent al departamentului de pictură în 1939 È™i apoi profesor de pictură în 1946.
Puțin după debutul său oficial la Salonul de Artă din București cu o pictură numită Jucătorul de șah, a fost arestat și închis pentru scurtă vreme la închisoarea Galata din Iași. Anul următor a fost suspendat fără explicații din postul său de la facultate și mutat de la Iași la București.
Deși a avut o relație nu prea ușoară cu autoritățile comuniste, care îl denunțau ca fiind formalist, Baba a reușit să se impună ca un ilustrator și artist. Pe distanța unui deceniu (1940-1950), într-un moment când iși căuta propriul drum, artistul era confruntat cu fenomenul de înghețare a limbajului în formele neoacademice, convenționale. A avut o scurtă perioadă în care a pictat în stilul realismului socialist, oțelari și tablouri cu țărani, dar și-a revenit repede. Baba depășește contradicția simplificatoare a acestui climat. Soluția sa se bazează pe apelul la valorile marii tradiții a picturii, numit de obicei spațiu al clasicității. Se refugiază în tablourile cu țărani și pictează foarte multe scene din timpul răscoalei din 1907. Pictorul redescoperă chipul și universul țăranului român, conferindu-le simbolul permanenței , din această epocă datează pânzele Întoarcerea de la sapă, 1943; Țărani, 1953; Odihnă pe câmp, 1954; Oameni odihnindu-se. În 1955 i-a fost permisă o plecare în Rusia (pe atunci Uniunea Sovietică) și apoi a câștigat o medalie de aur la o expoziție internațională la Varșovia. În 1956, Baba a însoțit Jucătorul de șah și alte două picturi la o expoziție din Veneția, apoi a călătorit împreună cu tablourile la expoziții din Moscova, Leningrad și Praga. A desenat ilustrații pentru romanul cu țărani al lui Mihail Sadoveanu, Mitrea Cocor.
În 1958, Baba a fost numit Profesor de Pictură la Institutul de Arte Frumoase Nicolae Grigorescu din București și a primit titlul de Maestru Emerit al Artelor. Acum, problemele anterioare cu autoritățile comuniste par să dispară. În următoarea decadă, el și cu tablourile sale vor călători în toată lumea participând la expoziții în locuri diverse precum Cairo, Helsinki, Viena și New Delhi, culminând cu o expoziție personală avută la Bruxelles în 1964. În 1962, guvernul român îi va acorda titlul de Artistul poporului, anul următor devenind membru corespondent al Academiei Române, iar în 1964 va fi membru al Academiei de Arte Frumoase din Berlinul de Est.
Premiile și expozițiile au continuat să se acumuleze, conducându-l spre o expoziție personală la New York în 1970 și aducându-i decorația Steaua Roșie în 1971. În timp ce devenise cunoscut în România și puțin în fostul bloc comunist, nu a avut o faimă comparabilă în Vest.
În 1988, pictorul s-a rănit grav într-o căzătură în atelierul lui și a fost imobilizat mai multe luni. Deși ultimii ani ai săi nu au fost printre cei mai productivi ai carierei sale, totuși calibrul operei sale rămâne ridicat. Cu puțin timp înainte de moartea sa în 1997, Baba și-a publicat memoriile sale, Notele unui artist din Europa de est. A primit, postum, premiul de excelență al Fundației Culturale Române.


Arta portretului


     Aproape toate operele lui Corneliu Baba au rămas în România, abia dacă există vreun muzeu mai important din È›ară care să nu aibă măcar o operă de-a sa. Una dintre puÈ›inele opere din afara României este tabloul impresionist numit Frica, aflat la Muzeul Szepmuveszeti din Budapesta. Printre cele mai importate opere sunt o serie de portrete care au determinat criticii să-l compare cu Francisco Goya. Printre acestea sunt portretul din 1952 al lui Mihail Sadoveanu (aflat la Muzeul de Artă TimiÈ™oara) È™i portretul din 1957 al lui Krikor Z. Zambaccian (la Muzeul Zambaccian, tot în BucureÈ™ti). Aceasta artă a jocului de lumini, furată de la Rembrandt van Rjin este preponderentă în tablourile care prezintă portretele altor personalitaÈ›i cum ar fi Lucia Sturdza-Bulandra, George Enescu, Tudor Arghezi. ÃŽn portretele sale a acordat o atenÈ›ie deosebită mâinilor, ca element cheie în caracterizarea personalității umane, exact ca Rembrandt È™i marii portretiÈ™ti din È™coala olandeză. Corneliu Baba este cel mai mare portretist român. ÃŽÈ™i pregătea portretele, pe urmele maestrului său Rembrandt, printr-un un număr uriaÈ™ de schiÈ›e ale mâinilor sau ochilor.


Senectutea


     ÃŽntre È™aptezeci È™i optzeci de ani, Baba a realizat o serie extensivă de tablouri de Arlechini È™i Regi Nebuni, majoritatea rămânând în colecÈ›ia sa privată până la moarte. Din nou, se observă o analogie cu perioada ultimă a lui Goya dar È™i cu pictura expresionismului german. Critici de artă, cum ar fi Pavel ȘuÈ™ară, autorul unui album monografic dedicat pictorului, au văzut în acest ciclu de tablouri o reacÈ›ie personală a artistului în faÈ›a absurdului dictaturii comuniste È™i al "rinocerizării" României.
Deși ar fi putut fi considerat relativ demodat pentru un pictor care picta în secolul XX, Baba lucra în tradiția Marilor Maeștri, nefiind nici în legătură cu realismul socialist din blocul comunist, nici cu modernismul popular în vest. Chiar dacă anumite opere ale sale arată o influență impresionistă puternică, cele mai bune opere amintesc de Marii Maeștri Spanioli, printre care Francisco Goya. A fost de asemenea fascinat de peisajele venețiene și spaniole.
A expus la principalele manifestări din țară și la expoziții internationale, printre care Bienala de la Veneția (1954, 1956), expoziția "Arta non-abstractă" din Tokio (1964), Berlin (1964), New York (1970), București (1978); Moscova, Viena, Leningrad (1979).


Colecția "Baba"


     ÃŽn prezent, cea mai mare colecÈ›ie de lucrări dar È™i obiecte ale artistului se găsesc în ColecÈ›ia Baba, la Muzeul de Artă TimiÈ™oara. ColecÈ›ia a fost donată muzeului de soÈ›ia artistului È™i include 90 de piese, printre care È™i câteva tablouri aduse de la Muzeul NaÈ›ional de Artă È™i de la Muzeul de Istorie È™i Artă a Municipiului BucureÈ™ti.


Distincții
  • Premiul de Stat (1953, 1954),
  • Medalia de Aur la Expozitia InternaÈ›ională de la VarÈ™ovia (1955),
  • Medalia de Aur la Expozitia InternaÈ›ională de ilustraÈ›ie de carte - Leipzig (1960),
  • Premiul pentru portret la Trienala de artă - Sofia (1973);
Titluri
  • Maestru emerit al Artei (1958),
  • Membru de onoare al Academiei de Artă a U.R.S.S. (1968),
  • Artist al poporului, România (1962),
  • Membru corespondent al Academiei Române (1963),
  • Membru corespondent al Academiei de Artă din Berlin (1964);
  • Membru al Academiei Tommaso Campanella din Roma (1970), etc.
Afilieri


     A fost profesor universitar la IaÈ™i (din 1946) È™i la BucureÈ™ti (din 1958).


Elevi reprezentativi ai maestrului Corneliu Baba

Sursa:  http://ro.wikipedia.org/wiki/Corneliu_Baba

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu