ARTA

Arata este esenta cea mai profunda expresie a creativitatii umane. Arta este visul cu ochii deschisi.

vineri, 13 ianuarie 2012

Constantin Brancusi

 



      Constantin BrâncuÈ™i (n. 19 februarie 1876, HobiÈ›a, Gorj — d. 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuÈ›ii covârÈ™itoare la înnoirea limbajului È™i viziunii plastice în sculptura contemporană. Constantin BrâncuÈ™i a fost ales postum membru al Academiei Române

 
Anii de început

     Născut în data de 18 februarie 1876, Constantin este al È™aselea copil al lui Nicolae È™i Maria BrâncuÈ™i. Prima clasă primară o face la PeÈ™tiÈ™ani, apoi continuă È™coala la Brădiceni. Copilăria este marcată de dese plecări de acasă È™i ani lungi de ucenicie în ateliere de boiangerie, prăvălii È™i birturi.
     ÃŽn Craiova, în timp ce lucra ca ucenic, își face cunoscută îndemânarea la lucrul manual prin construirea unei viori din materiale găsite în prăvălie. Găsind că ar fi de cuviință ca să dezvolte aceste abilități, el este înscris cu bursă la Școala de Arte È™i Meserii din Craiova.

     După ce a urmat Școala de Arte È™i Meserii în Craiova (1894 - 1898) vine la BucureÈ™ti unde absolvă Școala de bellearte în 1902. ÃŽn timpul studenÈ›iei, chiar în primul an, în 1898, lucrarea sa Bustul lui Vitellius obÈ›ine „menÈ›iune onorabilă”, Cap al lui Laocoon din 1900 obÈ›ine medalia de bronz, iar Studiu din 1901 câștigă medalia de argint. Timp de doi ani, între 1900 È™i 1902, cu ajutorul doctorului Dimitrie Gerota, realizează EcorÈ™eu, un studiu pentru reprezentarea corpului omenesc, lucrare căreia i se atribuie o medalie de bronz. Precizia detaliilor acestei lucrări face ca EcorÈ™eul să fie folosit în È™colile româneÈ™ti de medicină, după ce s-au făcut câteva copii; Marcel Duchamp a inclus fotografia EcorÈ™eului în expoziÈ›ia organizată la sfârÈ™itul anului 1933 la Galeria Brummer din New York City.
     ÃŽn 1903 primeÈ™te prima comandă a unui monument public, bustul generalului medic Carol Davila, care a fost instalat la Spitalul Militar din BucureÈ™ti È™i reprezintă singurul monument public al lui BrâncuÈ™i din BucureÈ™ti. Acest bust a fost comandat de un consiliu format de fostul său profesor Dimitrie Gerota, pentru a îl ajuta pe BrâncuÈ™i să plătească drumul până la Paris. Plata pentru monument a fost împărÈ›ită în două tranÈ™e, prima jumătate fiind plătită înainte ca să înceapă lucrul, iar a doua tranșă după ce BrâncuÈ™i a terminat bustul. Când a terminat lucrarea, aceasta a fost prezentată în faÈ›a consiliului, dar recepÈ›ia a fost nesatisfăcătoare, diferite persoane din consiliu având opinii contrarii despre caracteristicile fizice ale generalului, spre exemplu cerând micÈ™orarea nasului, È™i de asemenea păreri diferite în legătură cu poziÈ›ionarea epoleÈ›ilor. ÃŽnfuriat de inabilitatea consiliului de a înÈ›elege sculptura, BrâncuÈ™i pleacă din sala de È™edinÈ›e în mirarea tuturor, fără a primi a doua jumătate a banilor necesari plecării sale spre FranÈ›a, decizând sa parcurgă drumul către Paris pe jos. 
Mai târziu Brâncuși a comentat acest incident astfel:
Ar fi fost o muncă ușoară, dar ca de prostituată, care mi-ar fi adus cei câțiva bani cât îmi trebuiau ca să-mi plătesc un bilet de drum de fier până la Paris. Dar ceva care se înnăscuse în mine și pe care simțeam că crește, an de an și de câțiva în rând, a izbucnit năvalnic și nu am mai putut răbda. Am făcut stânga-mprejur, fără nici un salut militar spre marea panică și spaimă a doctorului Gerota, de față... și dus am fost, pomenind de mama lor.
     Drumul din BucureÈ™ti spre Paris l-a dus mai întâi prin HobiÈ›a, unde È™i-a luat rămas bun de la mama sa. Și-a continuat drumul, oprindu-se în Viena pentru o perioadă, timp în care a lucrat la un atelier ca decorator de mobilier. ÃŽn Viena a început să viziteze muzee cu opere de artă inaccesibile în România. Aici a făcut cunoÈ™tință cu sculpturile egiptene care i-au influenÈ›at opera mai târziu în viață.
     Din Viena a plecat în 1904 spre München, dar după È™ase luni o porneÈ™te pe jos prin Bavaria È™i ElveÈ›ia È™i până la Langres, în FranÈ›a. ÃŽn apropriere de Lunéville, după o ploaie torenÈ›ială în care este prins, BrâncuÈ™i capătă o pneumonie infecÈ›ioasă È™i, în stare critică, este primit la un spital de măici. După o perioadă de recuperare gândeÈ™te că nu mai are puterile È™i nici timpul necesar pentru a parcurge drumul spre Paris pe jos, astfel că ultima bucată a drumului o parcurge cu trenul.
     ÃŽn 1905 reuÈ™eÈ™te la concursul de admitere la prestigioasa École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, unde lucrează în atelierul lui Antonin Mercié până în 1906, când, atingând limita de vârstă, părăseÈ™te È™coala. Refuză să lucreze ca practician în atelierul lui Auguste Rodin, rostind cuvintele devenite celebre: „Rien ne pousse à l’ombre des grands arbres” (La umbra marilor copaci nu creÈ™te nimic).


 Opera


     Expune pentru prima dată la Société Nationale des Beaux-Arts È™i la Salon d'Automne din Paris în 1906. Creează în 1907 prima versiune a Sărutului, temă pe care o va relua sub diferite forme până în 1940, culminând cu Poarta Sărutului parte a Ansamblului Monumental din Târgu-Jiu. ÃŽn 1907 închiriază un atelier în Rue de Montparnasse È™i intră în contact cu avantgarda artistică pariziană, împrietenându-se cu Guillaume Apollinaire, Fernand Léger, Amedeo Modigliani, Marcel Duchamp. Va începe lucrul la Rugăciunea, o comandă pentru un monument funerar ce va fi expusă în Cimitirul „Dumbrava” de la Buzău. ÃŽn 1909 revine pentru scurt timp în România È™i participă la „ExpoziÈ›ia oficială de pictură, sculptură È™i arhitectură”. Juriul ExpoziÈ›iei, prezidat de Spiru Haret acordă premiul II ex aequo lui BrâncuÈ™i, Paciurea, Steriadi, PetraÈ™cu, Theodorescu-Sion. ColecÈ›ionarul de artă Anastase Simu îi cumpără sculptura Somnul iar bustul în ghips al pictorului Nicolae Dărăscu este achiziÈ›ionat de Ministerul InstrucÈ›iunii Publice.
     Până în 1914, participă cu regularitate la expoziÈ›ii colective din Paris È™i BucureÈ™ti, inaugurând ciclurile Păsări Măiestre, Muza adormită, DomniÈ™oara Pogany.
     ÃŽn 1914, BrâncuÈ™i deschide prima expoziÈ›ie în Statele Unite ale Americii la Photo Secession Gallery din New York City, care provoacă o enormă senzaÈ›ie. ColecÈ›ionarul american John Quin îi cumpără mai multe sculpturi, asigurându-i o existență materială prielnică creaÈ›iei artistice. ÃŽn acelaÈ™i an, ministrul de interne al României respinge proiectul monumentului lui Spiru Haret comandat cu un an înainte. BrâncuÈ™i va păstra lucrarea în atelier È™i o va intitula Fântâna lui Narcis. ÃŽn 1915, începe să execute primele lucrări în lemn, printre care 2 Cariatide È™i Fiul risipitor. La Paris, în 1919, apare volumul „La Roumanie en images” cu cinci reproduceri după lucrări ale lui BrâncuÈ™i. Un an mai târziu, participă la expoziÈ›ia grupării „La Section d'Or” în FranÈ›a, la expoziÈ›ia grupării „Arta română” la invitaÈ›ia lui Camil Ressu în România, la „Festivalul Dada”, unde semnează manifestul intitulat Contre Cubisme, contre Dadaiseme. ÃŽn revista Little Review din New York, apare, în 1921, primul studiu de amploare cu 24 de reproduceri din opera lui BrâncuÈ™i, semnat de poetul american Ezra Pound. De altfel, sculptorul avea să realizeze ulterior un celebru portret al acestuia.
     Participă la o miÈ™care de protest contra lui André Breton È™i în apărarea lui Tristan Tzara. La 30 noiembrie 1924, expune la Prima expoziÈ›ie internaÈ›ională a grupării „Contemporanul” din BucureÈ™ti. Doi ani mai târziu, la Wildenstein Galleries, din New York, se deschide cea de-a doua expoziÈ›ie personală a sa.
      Până în 1940, activitatea creatoare a lui BrâncuÈ™i se desfășoară în toată amploarea ei. Operele sale de seamă din ciclul Pasărea în văzduh, ciclul Ovoidului precum È™i sculpturile în lemn datează din această perioadă. ÃŽn acelaÈ™i timp, BrâncuÈ™i participă la cele mai importante expoziÈ›ii colective de sculptură din Statele Unite ale Americii, FranÈ›a, ElveÈ›ia, Olanda È™i Anglia.
     ÃŽn atelierul său din Impasse Ronsin, în inima Parisului, BrâncuÈ™i È™i-a creat o lume a lui, cu un cadru È™i o atmosferă românească. Muzeul NaÈ›ional de Artă Modernă din Paris (Centre Pompidou) are un număr important de lucrări ale lui BrâncuÈ™i, lăsate prin testament moÈ™tenire României, dar acceptate cu bucurie de FranÈ›a, împreună cu tot ce se afla în atelierul său, după refuzul guvernului comunist al României anilor 1950 de a accepta lucrările lui BrâncuÈ™i după moartea sculptorului.
     ÃŽn România, în epoca realismului socialist, BrâncuÈ™i a fost contestat ca unul din reprezentanÈ›ii formalismului burghez cosmopolit. TotuÈ™i, în decembrie 1956, la Muzeul de Artă al Republicii din BucureÈ™ti s-a deschis prima expoziÈ›ie personală BrâncuÈ™i din Europa. Abia în 1964 BrâncuÈ™i a fost „redescoperit” în România ca un geniu naÈ›ional È™i, în consecință, ansamblul monumental de la Târgu-Jiu cu Coloana (recunoÈ™tinÈ›ei) fără sfârÈ™it, Masa tăcerii È™i Poarta sărutului a putut fi amenajat È™i îngrijit, după ce fusese lăsat în paragină un sfert de veac È™i fusese foarte aproape de a fi fost dărâmat.


Despre opera lui Brâncuși
Anii 1897 - 1906


     La începutul carierei sale, sculpturile lui BrâncuÈ™i au constat mai ales din reprezentări clasice ale formei umane. Perioada dintre 1897 È™i 1907 este caracterizată de o acumulare sensibilă cunoÈ™tinÈ›e È™i îndemânare, dar È™i de căutarea a diferite soluÈ›ii de modelare a materialelor. După 1905, viziunea artistului a devenit mai clară È™i mai puternică. Ca o consecință imediată, transformarea structurii operei sale a suferit o evoluÈ›ie rapidă, astfel încât, începând încă din 1907, reprezentările antropomorfe încep să cedeze locul sculpturilor care îl vor prefigura pe artistul BrâncuÈ™i de mai târziu, acela care va urma să intre în conÈ™tiinÈ›a universală.
Din această perioadă datează operele:
  • 1897 - Craiova - Bustul lui Gheorghe ChiÈ›u
  • 1898 - BucureÈ™ti - Bustul Vitellius
  • 1900 - BucureÈ™ti - Capul lui Laocoon
  • 1902 - BucureÈ™ti - EcorÈ™eul
  • 1902, probabil ianuarie - BucureÈ™ti - statuetă simbolizând muzica corală românească
  • 1902, octombrie - Craiova - bustul lui Ion Georgescu-Gorjan
  • 1903 - BucureÈ™ti - bustul generalului doctor Carol Davila
  • 1905 - Paris - Orgoliu
  • 1906 - Paris - Copil - ghips
  • 1906 - Paris - Supliciu - piatră
  • 1906 - Paris - Cap de copil - bronz
  • 1906 - Paris - bustul Victoriei Vaschide
  • 1906 - Paris - bustul doctorului Zaharia Samfirescu
  • 1906 - Paris - portretul pictorului Nicolae Dărăscu
Despre Brâncuși


     Din 1963 până azi au apărut în toate părÈ›ile lumii peste 50 de cărÈ›i È™i monografii È™i mii de studii È™i articole despre BrâncuÈ™i, stabilind în mod definitiv locul lui ca artist genial È™i chiar ca „unul din cei mai mari creatori ai tuturor timpurilor” (Jean Cassou). ÃŽn 1937 cunoscutul sculptor Henry Moore scria: „BrâncuÈ™i a fost acela care a dat epocii noastre conÈ™tiinÈ›a formei pure”. Mai aproape de noi, Frank Gehry indică cu precizie influenÈ›a pe care marele sculptor român a avut-o asupra sa.


Locul lui Brâncuși în sculptură


     BrâncuÈ™i a eliberat sculptura de preponderenÈ›a imitaÈ›iei mecanice a naturii, a refuzat reprezentarea figurativă a realității, a preconizat exprimarea esenÈ›ei lucrurilor, a vitalității formei, a creat unitatea dintre sensibil È™i spiritual. ÃŽn opera sa el a oglindit felul de a gândi lumea al țăranului român. Prin obârÈ™ia sa țărănească È™i-a aflat rădăcinile adânci ale operei sale în tradiÈ›iile, miturile È™i funcÈ›ia magică a artei populare româneÈ™ti. BrâncuÈ™i a relevat lumii occidentale dimensiunea sacră a realității.
     Figură centrală în miÈ™carea artistică modernă, BrâncuÈ™i este considerat unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea. Sculpturile sale se remarcă prin eleganÈ›a formei È™i utilizarea sensibilă a materialelor, combinând simplitatea artei populare româneÈ™ti cu rafinamentul avangardei pariziene. Verticalitatea, orizontalitatea, greutatea, densitatea cât È™i importanÈ›a acordată luminii È™i spaÈ›iului sunt trăsăturile caracteristice ale creaÈ›iei lui BrâncuÈ™i. Opera sa a influenÈ›at profund conceptul modern de formă în sculptură, pictură È™i desen.


Decesul


     ÃŽn anul 1957 BrâncuÈ™i îl cheamă pe arhiepiscopul Teofil, preot la biserica ortodoxă, se spovedeÈ™te È™i se împărtășeÈ™te, apoi îi mărturiseÈ™te că moare „cu inima tristă pentru că nu mă pot întoarce în È›ara mea”.
     La 16 martie 1957 Constantin BrâncuÈ™i se stinge din viață la ora 2 dimineaÈ›a, iar la 19 martie este înmormântat la cimitirul Montparnasse din Paris.

Constantin Brâncuși despre opera sa


„Il y a des imbéciles qui définissent mon Å“uvre comme abstraite, pourtant ce qu'ils qualifient d'abstrait est ce qu'il y a de plus réaliste, ce qui est réel n'est pas l'apparence mais l'idée, l'essence des choses.”

„Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenÈ›a lucrurilor.”

„Am È™lefuit materia pentru a afla linia continuă. Și când am constatat că n-o pot afla, m-am oprit; parcă cineva nevăzut mi-a dat peste mâini. - Constantin BrâncuÈ™i”

Sursa: http://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_brancusi









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu